1 Ocak 2009 Perşembe

godard üzerine


metis yayınlarının ipek sokağındaki şubesine geçen yaptığım ziyarette "godard godard'ı anlatıyor" kitabının yeni baskısının yapıldığını gördüm.
bu kitabın ilk baskısı 1991 de yapılmış jeremy. şimdi 2008, bir dahaki baskısı herhalde 2025 olacak. bu 2025 rakamını düşününce bir anda irkildim jeremy, düşünemiyorum bile.
reha erdem in metis in kurucularından olmasının sayesinde zamanında bu kitap basılmış. ben geçen sene mail atmıştım metise bassanıza diye bu kitabı, duydular sanırım. kitap hakkında şunu söyleyebilirim, türkçe bulabileceğiniz godard hakkındaki en güzel malzeme. zaten türkçe sinema kitabı çok az, bir de araya kimse girmeden godard anlatıyor. kitabı okurken godard hakkında birçok konuyu yanlış yorumladığımı düşündüm, bu yaşta onu çözemem bu yeni bir şey değil, ama ona yaklaştığımı düşünüyordum, galiba henüz başlangıçtayım.
kitapta godard ın birçok kült filmiyle ilgili görüşlerini okuyabilirsiniz. soruları soran kişilerin de türkiye de görmeye alışık olmadığımız bir konuşma becerisine sahip olduklarını görüyorsun; ki bu muhteşem bir şey, okudukça okuyası geliyor insanın. kendi filmlerinin yanı sıra birçok kişiye değiniyor godard, amerikan bir gazeteciyle yaptığı söyleşi çok eğlenceli, amerikan sinemasına bakışını da öğreniyoruz bu röportajdan, le clezio ile yaptığı bir söyleşi var, hitchcock üzerine bir yazısı var, kısacası içerik çok tatmin edici, tek sorun kitabın sonuna bir dizin konulmamış olması. godard pek fazla izlememiş de olsan, bence sinema üzerine düşündüğün bir dalsa okumalısın bu kitabı, hiçbir şey olmasa en azından bir çok yeni isimi öğrenirsin, izlersin vs.
metis in bu yeni kuşak okurlara kitaplarını ulaştırma çalışması çok güzel. benjamin in brecht kitabı, duras ın yeşil gözleri vs. metis gibi 20 yaşından büyük olan yayınevlerinin böyle şeyler yapması bence çok önemli. mesela kazım taşkent serisinde zamanında basılan kitapları şimdi bir daha basımını yapsa yky çok kıyak bir iş yapacak. kimler yok ki, benjamin, valery-türkçe de şu an basılı olan bir tane valery kitabı yok, artaud, coleridge, blanchot, bu kitapların tekrar basılması gerek.

1 yorum:

maicher dedi ki...

Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not
fashion jewelry