24 Aralık 2008 Çarşamba

uyarlamalar

evet, geçenlerde handke nin romanı kalecinin penaltı anındaki endişesine kankası wenders ın yirmi beş yaşında okuldan mezun olur iken çektiği filmi izledim.
vhsrip di, çekim felaketti falan ama hayal kırıklığına uğramamın nedeni bu değil. bütün bu sorun karakterin ruh haletiyle alakalı. wenders karakterin izalosyonunu, boşluk hissini, nesenelerle girdiği sayrıl ilişkiyi, marazi halini bir kenara itmiş-bu arada bu filmin senaryosunu birlikte yazıp yazmadıklarına bakmadım, yazdıysalar durum daha garip bir hal alıyor- bunun yerine fazlasıyla diyaloglara dayanan bir anlatımı var, zaten wenders ın filmlerinin hepsinde bu var, yol üçlemesinin ikincisi mesela, evet konu dağılıyor, bu uyarlama olmamış ve işin entrasan yanı bu kitap kadar okurken sinema uyarlansa ne güzel olur dediğimiz kitap da azdır, wenders yirmi beş yaş için çok zor bir kitap seçmiş bana kalırsa.
uyarlamalar bu aralar türk sinemasında da çok popüler. zeki demirkubuz ve ümit ünal in bir sonraki projeleri roman uyarlaması biliyorsunuz. ümit ünal a gölgesizler teklif edilmiş ,okumuş kitabı ve kabul etmiş, teklif eden adam başka filmleri de satın aldığını öğrendiğimiz hakan karahan isimli cacık şahsiyet-bu filmden soğumaya başladım, ümit ünal a teklif edilmiş olması, altından bu adamın çıkması, candan erçetin vs- başka kitapları da almış kendisi tabii para bok olunca böyle oluyor, her neyse göreceğiz diyorum; türk sinemasında bugüne kdaar yapılmış birçok uyarlama var ve çoğu hakkı verilmeden yapılmış yapımlar ve daha çekilecek birçok şey var her zaman dediğimiz üzere beyaz mantolu adam, korkuyu beklerken, aylak adam hepsi çok güçlü senaryola dönüştürülebilirler.
ve herkes der filmler asla romanın tadını vermez. bence de doğru. peki godard a ne demeli. le mepris, la chionise filmlerine ne demeli. bu kadar uç bir isimden örnek veriyorum, çünkü bence her şey yönetmenin özgün bir dilinin olup olmamasında yatyor. eğer böyle bir şey yoksa kitaba bağlı kalayım, sinemaya uygun olsun derken iki taraftan da istediğini başaramıyorsun, ortaya güdük şeyler çıkıyor. hele bir de özel bir kitabı kendine seçmişsen, bu seneki marquez felaketi gibi okuyucunun ahını alman kaçınılmaz oluyor.

3 yorum:

Burak Çevik dedi ki...

wenders'in izlediğin filminin adı ne? çok merak ettim. izlemeyi düşünüyorum. umarım internette ortamnda bulabilirm.

lüzumsuz adam dedi ki...

öncelikle uyarayım, kitap filmden çok iyi, ayrıntıdan çıkıyor, temin edebilirsin.
filme gelecek olursak
ismi Die Angst des Tormanns beim Elfmeter.
emule den filmi indirebilirsin.
iyi seyirler:)

technology dedi ki...

miu miu bag
miu miu bags
miu miu handbag
miu miu purse
miu miu wallet